door Bert Spruit, Meije
Op 8 augustus was het eindelijk zover. Verzamelen in Den Bosch en na een mis in de St. Jan op de fiets naar Santiago. Uitgezwaaid door mijn vrouw, dochter en schoonzoon.
Sponsoring
De VNB-organisatie (Vereniging Nederlandse Bedevaarten) organiseert dit jaar voor het eerst een fietstocht naar Lourdes én Santiago. Alle deelnemers dragen een bedrag bij (sponsoring) om andere bedevaartgangers naar Lourdes (met mindere financiële mogelijkheden) ook in de gelegenheid te stellen naar Lourdes te gaan. Bij aankomst in Lourdes wordt het totale sponsorbedrag van € 20.000,-- bekend gemaakt en de cheque overgedragen aan de VNB. We vertrekken met 60 man/vrouw waarvan 12 vrijwilligers en 48 fietsers naar onze eerste overnachting in Scherpenheuvel in België. Overnachten doen we dagelijks in hotels en soms in een klooster.

Vrijwilligers
De vrijwilligers zijn onmisbaar op de fietstocht en zorgen voor het transport van de bagage, en onderweg voor de koffie-, lunch- en theepauzes. Bij deze stop's worden we enorm verwend met voldoende drinken, broodjes, koek, soep, gebakken eieren met spek. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er wel. Tenslotte moeten alle verbrande calorieën ook weer worden aangevuld, (tijdens de trip naar Santiago zou ik volgens mijn meter ca 54000 kcal hebben verbrand). Alle lof dus voor de vrijwilligers die ons zo goed hebben verzorgd.
Naar Lourdes
We fietsen in kleine fietsgroepen van ongeveer 6 personen vanwege de veiligheid maar ook zodat de mensen die het best qua snelheid en fitheid bij elkaar passen met elkaar kunnen fietsen. De snellere fietsers rijden langere afstanden zodat ze bij de tussenstops ongeveer gelijk aankomen met de langzamere fietsers. Zo komt iedereen ongeveer gelijk aan bij de koffie, lunch en thee. De tussenstops zijn op vooruit geplande locaties. Vaak in een dorp of stad op een plein bij de kerk. Daar wordt tafels en stoelen uitgeklapt een tent opgezet en het eten klaar gemaakt. Een deel van de fietsers en vrijwilligers hebben Lourdes als einddoel en zijn na 12 dagen fietsen op bestemming. We verblijven allemaal een dag in Lourdes (rustdag) en dan gaan 36 mensen met de bus naar huis en 24 fietsen er door naar Santiago.

Onderweg genieten we van met mooie weer (slechts 1 dag een beetje regen) met temperaturen tot 35 graden. Maar ook van de mooie omgeving en vergezichten in België, Frankrijk en Spanje. We komen tot de ontdekking dat elk land zijn eigen karakteristieke omgeving en bouwstijlen kent. Vooral de uitgestrekte landerijen met tarwe (was reeds geoogst), mais en zonnebloemen maar ook de uitgestrekte wijngaarden maken indruk. Dat alles in bergen en over glooiende landschappen. Veel dorpen in Frankrijk zijn erg stil en grotendeels verlaten omdat de inwoners naar de grote steden trekken voor werk. Onderweg bezoeken we ook de grote Kathedralen in onder andere Reims en Orleans of kleine dorpskerken. Daar steken we dan altijd een kaarsje op. Lourdes is uiteraard ook erg indrukwekkend met mensen, uit alle delen van de wereld, die daar kracht vinden bij de grot. Voor de fietsers en begeleiding werd er een vroege Nederlandse ochtendviering gehouden bij de grot. Na de viering hebben we kaarsjes opgestoken ter ere van Maria. 's-Avonds liepen we allen mee met de lichtprocessie op het heiligdom.
Verder door naar Santiago de Compostela
Na de rustdag in Lourdes vertrekken we vol goede moed naar Spanje. Tussen Lourdes en Santiago leggen we nog 1132 km af in 9 dagen.
De eerste dag gaan we door de Pyreneeën en moeten we dus klimmen. Bij temperaturen tot 36 graden fietsen we deze dag 135 km en klimmen we in totaal 2353 hm (hoogtemeters). De top van de klim ligt na 28 km klimmen op 1640m bij de Col du Somport (Spaanse grens). Daarna mogen we gelukkig ca 30 km afdalen naar ons hotel in Jaca. Tijdens de klim door de Pyreneeën fietsen we tussen een grote koppel koeien die in de bergen net werden "verkampt" naar een ander stuk grond. Deze koeien lopen daar met een grote bel om hun nek, wat het geheel onvergetelijk maakt voor een bewoner van de "laag-landen".
In Spanje zien we steeds meer bedevaartgangers die uit alle delen van de wereld komen en lopend of per fiets onderweg zijn naar Santiago. De route (Camino) is vanaf de grens al uitgepijld met duidelijke borden. Soms loopt de route over drukke doorgaande wegen maar vaak over onverharde wegen door het binnenland. We zien en ontmoeten mensen uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Amerika, Korea, Bolivia, etc. Bij de koffie of lunch knopen we vaak een gesprek aan met deze bedevaartgangers die dankbaar een kopje soep mee-eten. Hoe dichter we bij Santiago komen hoe drukker het wordt op de route naar Santiago.
Bij Jacobus
Na 22 dagen fietsen hebben we in totaal ruim 3100 km afgelegd (en bijna 27000 hm) en komen we op 29 augustus om 17:30 uur aan op het plein voor de kathedraal van Santiago de Compostela. Zelfs deze laatste dag hebben we nog goed "afgezien" omdat we ook nu weer ruim 2300 hm moesten overbruggen. Gelukkig is iedereen in goede gezondheid aangekomen in Santiago en hebben we allemaal de eindbestemming bereikt. In het "Bureau voor de Lage Landen" halen we ons Compostelaat (oorkonde) op als bewijs dat we de weg naar Santiago volledig hebben afgelegd. Daarvoor moeten we onze stempelkaart overleggen met de stempels die we onderweg hebben vergaard. Op de route vanuit Nederland naar Santiago haalden we op de meeste stopplaatsen een stempel op bij een kerk, gemeentehuis of hotel waarmee we konden aantonen dat we de gehele route hebben afgelegd. Als voorwaarde voor het Compostelaat moetje namelijk minimaal de laatste 100 km hebben gelopen of 200 km gefietst of 100 km per paard te hebben afgelegd. Met onze reis vanuit Nederland voldoen we daar ruimschoots aan.
Op zondag hebben we de pelgrimsmis bijgewoond in de kathedraal van Santiago, waarbij na de communie het beroemde wierookvat Botafumeiro door de kerk werd gezwaaid. Dit 53 kg zware wierookvat zwaait dwars door de kerk tot een hoogte van wel 20 meter. Indrukwekkend om te zien en mee te maken. Op maandag breekt dan de dag van de terugreis aan. Via Madrid vliegen we terug naar Schiphol waar we om 11:00 uur s'avonds aankomen. Een mooie reis met een fantastische ervaring rijker. Een sponsorfietstocht die ik iedereen kan aanraden die van fietsen houdt.